Elever fra GJC gæstede Litauen med koncerter og masterclasses

Fra den 14. til den 17. marts 2024 tog elever fra Gradus Junior College på en spændende og lærerig tur til Litauen, hvor de deltog i en række musikalske begivenheder, der knyttede kulturelle og uddannelsesmæssige bånd mellem Gradus Piano School og kollegaerne i Litauen.

Rejsen omfattede to koncerter og en masterclasse, og et af højdepunkterne på turen var et besøg på den velrenommerede Ciurlionis School of Arts. Under opholdet i Ciurlionis School holdte Martin Lysholm Jepsen også et kursus i klaverteknik. - Det var en stor fornøjelse at se, hvordan skolen fortsætter med at vokse og udvikle talentfulde pianister, udtaler han.

Gæstfrihed og store, musikalske oplevelser

Gradus' elever boede under opholdet i en nyopført elevbolig, hvor de blev mødt med stor gæstfrihed af skolens direktør, Dainius Numgaudis. Den danske ambassadør i Litauen, Grete Silassen, besøgte også Ciurlionis School og deltog senere samme aften i en recital af Gradus i Magic Clubas i centrum af Vilnius.

Rejsen fortsatte derefter til Salsininkai, hvor skolen optrådte i den imponerende Vagneriu Baroksal. Arrangementet blev muliggjort takket være pianist og pædagog Irina Rodevič, som havde inviteret Gradus til byen. Den anerkendte klaverprofessor og pianist, Aleksandra Zvirblyte, der i mange år har haft et tæt samarbejde med Gradus, gjorde også et stort stykke arbejde med at organisere turen.

- Sidst, men ikke mindst skal der lyde en stor tak til Aleksandra for hendes indsats – det var virkelig en vellykket og lærerig tur for os alle, siger Martin.