Fra forordene til Gradus 10-årsjubilæumskoncert, januar 2012

”Klaverskolen Gradus er en  privat klaverskole, som blev startet i Århus i vinteren 2001-02  af de tre  pianister og pædagoger Thomas Tronhjem, Klaus Andersen og Martin Lysholm Jepsen i ønsket om at tilbyde intensiv talentpleje til børn og unge, der brænder for klassisk klaverspil. Gennem hyppig og engageret undervisning skulle de unge opnå et stærkt grundlag, såvel teknisk som musikalsk, for videre studier på konservatoriet. Og de skulle glædes, inspireres og udfordres i mødet med andre  ”ligesindede” til fællestimer og via  mesterkurser, koncerter og konkurrencer. Der skulle herigennem opstå et musikalsk fællesskab med fokus på den enkelte.

Siden 2002  har Gradus undervist 17 elever ( pr. april 2015, 20 elever) , hvoraf 12 ( pr. april 2015 er tallet 16 ) er blevet optaget på konservatorier i Danmark og udlandet. Men det er ikke en betingelse at ville på konservatoriet for at studere på Gradus. Alle, der vil fordybe sig i den klassisk klavermusik, og som besidder et vist talent, er emner til Gradus.

Et hav af koncerter, kurser, legater og over 80 toppriser (pr. april 2015, over 100 priser) ved nationale såvel som internationale konkurrencer er det blevet til, siden eleverne startede på Gradus. Det er vi  selvfølgelig stolte af, og vi  glæder os over at kunne samle og  præsentere alle disse begavede og engagerede unge mennesker  ved een og samme koncert i Musikhuset Aarhus.

Gradus takker for et fantastisk samarbejde og  ønsker alle pianisterne held og lykke i deres fremtid med musikken og klaveret.”

Thomas Tronhjem fik desværre hurtigt travlt med øvrige jobs, så han ophørte på Gradus allerede i 2003. Klaus Andersen fortsatte indtil 2012 hvor han fik stilling som organist ved Bogense kirke og dermed overlod han roret til Martin Lysholm Jepsen.

Martin har således været alene om at drive Gradus siden 2012.
Han har sideløbende med Gradus haft en privat praksis og det hele er nu slået sammen under navnet Gradus- underdelt i MiniGradus, SeniorGradus og GradusElite.
Så her er chancen for alle der har lyst til at dyrke klaverspil og dykke længere ned i den skatkiste som den klassiske musik er.