Gradus elev spiller "comeback koncert" i Aarhus 20. december

Torsdag d. 20. december klokken 19 spiller pianisten Jens Jakob Kjær Hansen koncert i Antroposofisk Selskabshus i Højberg efter mere end tre års pause fra koncertscenen.

Jens Jakob Kjær Hansen spiller en times solorecital næste uge i Aarhus i forbindelse med et "comeback" til koncertscenen efter en tre år lang pause, hvor han har haft travlt med journaliststudiet og arbejdet som selvstændig kommunikationskonsulent.

- Jeg glæder mig meget til at komme ud at spille igen efter en længere pause. Koncerten bliver den fjerde og andensidste i en koncertrække, jeg har haft her i december, fortæller han og fortsætter:

- Det bliver også lidt sjovt at spille netop i Antroposofisk Selskabshus, da det var der, jeg i sin tid debuterede på Klaverskolen Gradus for efterhånden 12 år siden.

Til koncerten har Jens Jakob Kjær Hansen valgt sætte fokus på klassisk musik fra Sydamerika. Nærmere betegnet den cubanske komponist, Ignacio Cervantes (1847-1905), den mexicanske komponist Manuel Ponce (1882-1948) og den amerikansk/kreolske komponist Louis Moreau Gottschalk (1829-1869).

- For tre år siden ved min sidste koncert før pausen, spillede jeg et par ekstranumre af Gottschalk. Det inspirerede mig sammen med en invitation til at spille koncerter i Mexico næste år til at sammensætte et l,atinamerikansk koncertprogram. Og jeg fandt hurtigt ud af, at der er komponeret en masse fantastisk musik på den anden side af Atlanten, som vi desværre ikke hører så ofte her i Danmark. Jeg håber jeg med koncerten kan åbne publikums ører for denne fantastiske musik, fortæller han.

Til koncerten vil Jens Jakob Kjær Hansen introducere musikken.

Efterfølgende vil der være en lille reception, hvor man kan købe vin og snacks.

Entréen er gratis.

___________________________________________________________________________

PROGRAM

Ignacio Cervantes (1847-1905, Cubansk komponist) - 14 Cubanske Danse Manuel Ponce (1882-1948, Mexicansk komponist) - Intermezzo i e-mol (1909) - Mazurka i c-mol (publ. 1937) - Mazurka i cis-mol (publ. 1937) - Gavotte i Des-dur (1913) Louis Moreau Gottschalk (1829-1869, Amerikansk komponist) - Caprice (“improvisation”) i d-mol (1861) - Pasquinade (“satirisk digt”) i Des-dur(1869) - Souvenir de Cuba, “Mazurka” i cis-mol (1860) - Souvenir de Lima, “Mazurka” i f-mol (1865) - Souvenir de Havana i es-mol (1860) - Souvenir de Porto Rico i es-mol (1857) - Souvenirs d’Andalousie i d-mol (1851)