Velkommen til Gradus Festivalen 2019, ”Elsebeth Brodersen in memoriam”

" Jeg vil gerne byde Jer alle rigtig hjertelig velkommen til den syvende version af Gradus International Piano Festival. Gradus er meget stolte over årets program der bringer to helt nye navne til Danmark; den unge japanske komet Tomoki Kitamura, og den tyske pianist Alexander Lonquich, der turnerer verden rundt både som solist og dirigent. Festivalen afrundes onsdag af den fremragende fransk- amerikanske pianist Eugen Indjic der med stor succes optrådte ved vores første festival i 2013 og siden i symfonisk sal i 2016. Traditionen tro åbnes festen lørdag af otte herlige og helt unge talenter fra seks forskellige lande, som jeg har hørt og mødt ved konkurrencer og koncerter det sidste år.

Og netop lørdag d 22. juni tager vi afsked med en af de mest betydningsfulde klaverpersonligheder i Danmark. Jeg vil gerne dele en trist nyhed i dette forum.

EPTA's præsident, pianist og pædagog Elsebeth Brodersen sov stille ind mandag d 10. juni i år. Da Klaverskolen Gradus i 2011 fejrede ti- års-jubilæum med en stor koncert her i lille sal,

var aftenens konferencier Elsebeth Brodersen. Med sin indsigt, charme og klassisk elegante stil guidede Elsebeth os alle igennem en herlig aften med de unge talenter og med stjernepianisten Kevin Kenner. Den slags mestrede hun og hun elskede at gøre det! Elsebeth Brodersen var en ildsjæl, reel og yderst dedikeret til at inspirere og højne uddannelsen af unge pianister og klaverpædagoger i Danmark. Hun formåede gennem årtier at skaffe store mesterpianister - og dermed uforglemmelige musikoplevelser til landet.

EPTA-beth kaldte vi hende og hendes betydning for klaverlivet her i landet kan ikke overvurderes.

Hun slog bro mellem unge og ældre, mellem mindre og større talenter, Nord- syd, Øst og vest, mellem Danmark og det internationale miljø, hvor hun også var højt respekteret og afholdt. F. eks.var Festivalens sidste solist Eugen Indjic en nær ven af Elsebeth Brodersen i mange år. De delte kærligheden til ikke mindst Chopins musik, som vi også skal høre Indjic spille onsdag aften.

Graduseleverne og med dem så mange andre unge pianister har nydt godt af Elsebeth utrættelige arbejde, og hendes åbne og varme personlighed. Hun har skabt skønne miljøer ikke mindst på sommerkuserne i Ollerup, hvor de unge har mødt ligesindede og fået uvurderlig inspiration og undervisning af verdens førende pianister og pædagoger. Steinway Festivalen, EPTAS Gradsprøver, diverse pædagogiske kurser, mesterkoncerter var nogle andre af hendes mange projekter.

På Gradus vil vi gerne takke og mindes Elsebeth Brodersen. Jeg dedikerer derfor årets festival til hende som menneske og til hendes fantastiske indsats for klaverlivet i Danmark. [if !supportLineBreakNewLine] [endif]

Æret være Elsebeths minde!

Gradus vil gerne takke Musikhuset Aarhus for samarbejdet- og en stor tak til alle de fonde der støtter denne begivenhed og gør den mulig.

A Special warm welcome to all our foreign guests- i hope you will enjoy your time here in Aarhus- on stage and backstage!

Vi ønsker alle en festival med mange skønne øjeblikke... life is live!"