Yulija Yermaljeva melder fra til GIPF18. Davit Khrikuli er tilbage søndag d. 17. kl. 19:30

Yulija Yermaljeva måtte desværre melde afbud til Gradus International Piano Festival 2018 pga. sygdom. Det er vi meget kede af, men vi har fundet en erstatning, som vi er sikre på publikum vil nyde: den unge klaverstjerne Davit Khrikuli.

Anmelderne var tydeligt begejstrede for pianisten, da han optrådte i Danmark i 201

5:

”Han var igen helt forbløffende, vidunderbarnet fra Georgien, Davit Khrikuli.[...] og vi oplever unge tilhørere rejse sig spontant, pifte, klappe og råbe "YES" [...]"

- Stiften, marts 2015

”13- årigt vidunderbarn sprang ud som virtuos koncertpianist ..”

- Politiken, marts 2015

___________________________________

Davit Khrikuli blev først kendt i Aarhus som vinder af den yngste gruppe ved Aarhus international Piano Competition i 2013, og kort efter medvirkede han ved Gradus Piano Festival. Dengang var han kun 11-år og mange var spændte på, hvordan han exceptionelle talent ville udvikle sig. I 2015 vendte han tilbage som solist med Aarhus Symfoniorkester i Chopins 2. klaverkoncert og igen vakte han stor begejstring.

Nu har vi så chancen for at opleve ham i et helt soloprogram ved årets Gradus Festival i Musikhuset!

Davit Khrikuli er født i 2001 i Tbilisi i Georgien. Han startede med at spille klaver som 8 -årig hos den anerkendte pædagog professor Daredjan Tsintsadze. Hos hende har han studeret indtil 2015 hvor han fortsatte sine studier i hos Professor Revaz Tavadze.

Allerede som 11- årig vinder han førstepris og specialpriser ved den femte Internationale konkurrence for unge pianister i Tbilisi- og i 2012 førsteprisen og Schumerprisen i Enschede, Holland.

I 2013 snupper han ligeledes topprisen - altså ved én af verdens største for helt unge pianister - nemlig Aarhus International Piano Competition.

Senere samme år vinder han 1. pris ved ”The international television competition of young musicians in Moscow ”Nutcrakcer,” og i 2014 sejrer han ved den store Astana Piano Passion competition i Kazakstan.

Sådan kan man blive ved - over 15 toppriser ved diverse konkurrencer er det blevet til og selvfølgelig en lang række koncerter- i Østrig, Tyskland, Danmark, Rusland, Frankrig, Israel og naturligvis i Georgien.

Han har optrådt ved mange festivaler, blandt andet ”Art dialog Festivalen” i Schweiz, ”Beethoven Festivalen” i Tel Aviv og ved ”Mozart Festivalen” i Augsburg.

Davit Khrikuli har været solist med blandt andet Tbilisi Symphony Orchestra, Israel Camereta, Astana Symphony Orchestra and Aarhus Symfoni Orkester.

Davit vakte endnu engang opmærksomhed da han i oktober 2016 vandt 3.prisen ved ”The first international Arthur Rubinstein Piano Competition” i Beijing, Kina.

Og han er kun lige fyldt 17 år.

Se Davit Khrikuli spille i denne video: